[299]

[Sumber Gambar Google]
selain Fynn Jamal, Wani Ardy, Sue Anna Joe, Hidd Mihat dan banyak banyak lagi manusia dulu dulu, komik ini juga menjadi antara penyebab aku mula menulis di blog. sampai lah sekarang ni.

komik ini juga lah yang ajar aku erti jatuh cinta pandang pertama ketika aku baru form 2 (kut). sebab apa? sebab aku nampak aje komik ni dalam kedai news apa ntah tu, aku terus amik dan bayar RM7. padahal aku bukan budak yang suka baca komik selain daripada komik dalam Utopia, Ujang, Gila-gila dan komik cina bisu. senang cerita, komik ini adalah kekasih hati aku yang pertama sebab aku memang dah fall in love gila lah kat dia haa.

dan sebab kan dia, aku decide untuk jadikan diri aku seperti aku yang sekarang. nampak kasar tapi dalam hati tisu huhu. macam kaktus.

"Kaktus adalah sesuatu cecair yang lembai"

lebih kurang gini lah ayat dia dalam tu. sejak tu aku pilih cara untuk jadi macam kaktus. macam yang dia cakap ni. berapa ramai aje yang suka kaktus? yang rasa kaktus tu cantik? luar duri duri tajam. warna hijau tak lawa. tegak macam tu. bau pun takda. bosan. tak membangkit kan semangat.

tapi bagi aku. tak. aku suka kaktus. dengan duri dia tu dia nampak gah. nampak sangat menjaga diri. protect diri daripada dipegang orang sesuka hati.

dan sebenarnya, di sebalik duri duri tajam tu, dalam dia ada cecair yang lembai. yang bantu orang tengah tengah desert tu. dia, lembut. dia nampak sepi, tapi bahagia dengan diri yang macam tu. bahagia tanpa ada yang sudi menjaga. bahagia hidup tinggi sendiri tak berharap banyak pada orang.

sebab tu aku decide nak jadi macam kaktus.

pernah tengok kalau kaktus mati macam mana? dia lambat kering. lambat berbau. bentuk asal dia lambat hilang. walaupun dah tercabut dari tanah, bentuk asal dia masih ada.

aku harap aku macam tu. bila aku takda, walaupun aku ni bosan, tapi orang sekeliling yang rapat dengan aku, akan tetap ingat aku. kalau pun bukan sampai bila bila, biar lah aku masih diingat dan dikenang dan didoakan untuk masa yang panjang.

kalau orang tanya sila describe diri awak dengan satu perkataan, aku akan jawab kaktus.



p/s: buku My Way tu dah hilang sedih sangat. tahu tak kat mana aku boleh cari? tolong.
p/s lagi: kaktus aku dah setahun setengah yeay. tapi satu batang baru aje mati sedih lagi. tapi bentuk dia masih ada. 

[ni gambar masa umur 8 bulan. aku kenal kaktus ni aje hehe]


Comments

Popular posts from this blog

[170]

[91]