[233]

tiga tahun. cerita tiga tahun aku di seri iskandar dah tamat dua minggu yang lalu. dan mana mungkin satu entri ini mampu nak cover semua cerita tiga tahun. walau sebahagian daripada nya pernah aku cerita kan dahulu.

diterima masuk ke uitm perak, tak ada perancangan apa apa pun yang aku siapkan. yang aku pikir kan cuma untuk belajar dan belajar supaya mampu genggam diploma pada masanya dengan keputusan yang cemerlang (aku tengah menunggu result sem terakhir, doa kan aku dapat yang terbaik). tapi sungguh, perancangan Allah yang paling paling indah.

siapa sangka, aku sendiri tidak. diletakkan Allah pada sebaik baik tempat. dilindungkan aku dalam kelompok sebaik baik manusia. aku bertuah? ya. alhamdulillah. sepanjang tiga tahun, enam semester aku di sana, Allah turunkan, Allah hantarkan manusia manusia yang berhati baik untuk menjaga aku. lecturers aku bukan menjadi cikgu semata yang mengajar akademik semata. kelas aku yang beruntung sebenarnya. pada setiap satu semester akan ada paling kurang, seorang lecturer yang benar benar menjadi ibu bapa kami. yang bukan hanya mengajar ilmu dunia, tapi juga yang mendidik hati kami yang sunyi-rindu-jauh dari parents, untuk pandang dunia bukan dengan mata. tapi dengan hati. yang sentiasa mengingatkan tentang Dia.


yang menjadikan proses perubahan aku lebih mudah.


dan membuatkan aku bersetuju, yang persekitaran sekeliling benar benar membantu dalam mendidik hati seseorang. walau pun aku pernah katakan dahulu, untuk berubah ini terpulan pada hati kita sendiri sama ada nak atau tak nak. pilihan kita sendiri setelah kita jumpa peluang yang ada. tapi masih, pandangan orang lain, yakni persekitaran tempat kita berdiri, main kan peranan yang sangat lah penting. terutama pandangan mereka yang rapat dengan kita. famili kita. kawan kawan kita. pandangann yang selalu bikin hati celaru. memang senang nak cakap, nak pujuk hati "ah persetankan semua ni. yang penting hati aku, yang penting Allah ada dengan aku". tapi, siapa lah yang mampu nak jadi kuat dalam sekelip mata?

dengan peluang yang ada. dan kita pulak memilih untuk berubah menjadi lebih baik. mungkin senang. tapi untuk kekal dalam bentuk perubahan kita, akan ambil masa. tambah lagi dengan persekitaran yang tak membantu.

seorang kawan aku pernah cakap, bilamana aku luahkan kegusaran aku tentang masa masa aku yang akan datang, yang bukan di perak ni. dia cuba tenangkan hati aku dan cakap,
"kalau nak tahu hasil tarbiyah kita ni berjaya ke tak, duduk lah di tempat yang cuma ada kita seorang."

maksud, sama ada kita mampu kekal dengan perubahan kita dan menjadi lebih baik atau pun tidak walau keadaan persekitaran nya dah tak sama.



kejap. kenapa macam dah lain aje ceritanya? haha. aku rasa aku dah kena asah balik skill menulis aku. lama sangat dah tinggal jadi terabur dah semua. menulis yang ini pun duk tersangkut aje dari ayat ke ayat. aiyoo.

Comments

Popular posts from this blog

[170]

[74]