[250]

mari kita membedah buku hari ini. eh tidak, aku tak nak cakap pasal buku atau novel. aku nak cakap pasal penulis buku. jadi yang sepatutnya adalah, mari kita membedah penulis buku hari ini. hahaha tak kena langsung. okay. abaikan apa yang tak penting.

ada orang baca buku atau novel sebab minat pada genre nya. orang lain pulak mungkin sebab plot nya. dan orang yang lain lagi mungkin sebab penulis nya. dan aku jatuh pada yang ke tiga. jujur, aku bukan jenis yang rajin sangat nak baca review orang pasal buku ni, buku tu. tapi aku rajin masuk kedai buku dan rembat apa apa je buku walau pun aku tak rancang pun nak beli. a'ah aku memang akan membazir kalau bab beli buku. sebab ada aje buku yang aku beli tiba tiba tapi buku tu tak best pun. ada aje buku yang aku baca sekerat. membazir betul.

cuma satu. tiap kali masuk kedai buku benda pertama aku cari novel baru dari penulis penulis yang aku suka. sebab walau apa pun kisah novel dorang aku akan beli, aku akan kumpul. contoh, macam Syud. tulisan dia ada banyak dalam novel kompilasi. jadi aku akan beli novel kompilasi tu demi untuk baca tulisan dari dia. orang lain punya yang ada sama dalam tu, kalau kenan di hati habislah aku baca, kalau tak tak lah. itu kira membazir jugak ke? haha tak nak tahu.

aku suka Syud sebab apa yang dia tulis pasal kita kita. maksudnya tentang rakyat marhein. tentang apa yang jadi kat orang yang biasa biasa. dan latar belakang tempat sekitar johor-kl, yang mana aku boleh bayang dalam kepala tempat tempat sekian.

aku suka Noorsuraya sebab bahasa dia. aku selalu rasa bahasa yang Kak Su guna tu indah. sangat. cerita dia macam ada kelembutan. macam gaya ibu ibu. sama macam Tere Liye, penulis dari seberang. bahasa mereka sangat indah. menegur dengan penuh kelembutan. ada rasa kesederhanaan. ada rasa ketenangan. haa macam tu.

aku suka wani ardy. tak payah cakap sebab apa. aku pun tak tahu. orang kalau suka orang lain tak perlukan sebab kan sebenarnya. dia just, suka. apa yang wani tulis, itu yang aku suka. apa apa pun. dan hari tu aku ada peluang jumpa dia depan depan tapi aku lepaskan peluang tu. bila kau jumpa orang yang kau kagum, kau akan jadi tak tahu nak buat apa depan dia. tu lah aku.

ouh dan. Rin Ahmad. penulis yang jadi sebab aku tulis entri ni. sebab aku baru habis baca novel baru dari dia, Bimbo. apa Bimbo bimbo ni? beli lah dan baca. haha. kan aku ada cakap aku ni dulu kuat benar judgemental nya. aku kurang suka sikit baca novel cerita tentang orang orang yang berada ni. macam tak masuk dalam jiwa. macam haih payah lah nak cakap. prejudis lebih aku ni. tapi rin ahmad berjaya ubah apa yang aku rasa. dengan penulisan dia. yeay! aku tahu rin ahmad, dari first novel dia, Untuk Semua Dosaku. masa tu kakak aku yang mintak tolong belikan. aku tak sangka itu tajuk novel, aku ingat kan buku motivasi ke apa. aku baca dan aku terus tertarik dengan rin walau pun aku bukanlah follower blog dia.

satu persamaan penulis penulis ni semua, novel dorang ada ilmu. bukan cerita fantasi yang semata mata untuk menghiburkan hati. aku rasa jadi penulis memang itu tujuan nya kan? untuk beri ilmu pada orang yang membaca. jadi makna nya, aku bukan lah penulis. perapu mungkin. hahaha tiru ayat orang selamba aje. ouh kalau suka baca novel tolong lah pergi blog ni jugak [klik sini].




aku baru balik dari langkawi. orang lain duk borong cokelat lah corelle lah, aku rembat novel Bimbo aje. jauh berjalan novel tu. nampak sangat hati aku jatuh pada buku.

Popular posts from this blog

[170]

[74]