[272]

Letih lah. Letih dengan diri sendiri


dari dulu sampai sekarang, ini ungkapan aku. aku tak reti untuk hidup tanpa kata orang sekeliling. orang yang dekat dengan aku. orang yang aku sayang. segala apa yang orang itu katakan, terbias ke dalam hati. 

kata kata yang macam, 

"Ish menyampah lah dia ni"
"Serius sikit boleh tak? tahu tak orang tak suka?"
"Tolong lah jangan jadi annoying sangat"

bukan seorang dua. bukan sekali. 
tapi itulah yang orang orang duk ulang ke aku. 

kita tahu, bila orang tu cakap kat kita, memang untuk kebaikkan kita. takda nya orang saja saja cakap. tambah lagi orang yang dekat dengan kita. sebab dia sayang kita. dia nak kita ubah diri, jadi yang lebih baik. bukan untuk capai kesempurnaan pun, cukup untuk jadi lebih baik. 


dan ini lah sebab kenapa aku letih dengan diri sendiri. sebab tak reti nak berubah. duk itu itu juga. macam mana penat nya orang tu pesan, cakap kat kita, macam tu juga lah penat nya otak ni duk memikir, hati ni duk memperingat. 


Allahu. 

tambah letih sebab tahu benda tu tak betul. benda tu salah. tapi masih buat juga. benda yang sama. ulang kali. 


contoh sekarang ni, aku tengah baca Infiru. baru nak masuk bab 20. yang aku jumpa, yang aku hadam masuk dalam diri, tentang perkara yang sama juga lah. perkara yang kita dah belajar dah. kita memang dah tahu dah. benda benda sekian sekian ni Allah tak suka. tapi kita duk buat benda sama tu juga lah.

dan yang paling aku hadam dalam banyak banyak perkataan, 

'letih'.


kita banyak beralasan. 

letih lah. aku dah try dah buat benda yang Allah suka, tapi tak nampak pun perubahan dalam diri aku. masih sama juga tak rasa pun Allah pandang aku. 

letih lah. aku dah belajar sungguh dah tapi result tang tu juga baik aku tak payah belajar langsung. 

letih lah. aku solat awal waktu dah, aku doa sungguh dah biar Allah bagi sabar tu lebih kat aku, tapi aku tetap baran juga. 

bila benda yang kita nak tapi kita tak dapat sedangkan kita dah usaha sungguh, kita mula lah beralasan dengan kata letih ni.



bagi aku, mungkin, sebab kita ni, jenis nak result tu muncul cepat depan mata. kita tak lihat usaha yang kita duk buat tu, cara kita untuk jadi lebih baik tu sebagai ganjaran untuk kita. kita duk pikir end result sedang kan yang paling penting adalah bagaimana kita nak sampai kepada end result tu. 

see? aku tahu pun apa yang patut aku buat sebenarnya. tapi aku memilih untuk beralasan. beralasan untuk tidak buat benda yang aku patut buat. tidak buat dengan alasan letih. 





biar letih macam mana pun, aku doa kan hati aku ni tahu bangun balik dan mula semula. biar lah letih macam mana sekali pun. 

Comments

Popular posts from this blog

[170]

[74]