[275]

"siapa lagi yang nak pujuk diri kita kalau bukan kita sendiri?"

lama dahulu, ayat ini yang aku ulang cakap kat diri sendiri. siapa yang kenal arlina banana akan jumpa ayat ini jugak. masa dia keluarkan buku dia dengan ayat ni, aku terkejut kejap sebenarnya. sebab, eh serupa? tapi takda apa yang pelik pun. sebenarnya, kita semua pun ada ayat untuk diri sendiri. untuk beri semangat pada diri sendiri.

takda apa yang boleh buat kita bahagia. alih alih diri sendiri juga yang akan gembira kan hati sendiri. satu, sebab cuma kita yang kenal, yang faham diri kita. cuma kita yang tahu apa mahu kita bila perasaan tengah tak betul. kita sendiri tahu apa yang kita nak. cuma yalah, kadang kadang kita keliru sendiri.

tapi lama lama, bila dah makin besar ni, ayat tu dah tak relevan ke aku.
aku tak rasa aku mampu pujuk hati sendiri.

keadaan dah lain.
daya penerimaan dah lain.

aku ni perempuan degil.

perempuan degil yang perlu kan seseorang yang terus terang depan aku, dan kata kan apa yang aku buat, salah. tak betul. bukan nya orang yang, pujuk aku macam budak kecik, takpa hari ni buat salah nanti nanti jangan buat lagi ya. tak.

dan sebenarnya, aku dah jumpa pun orang tu. dia bagi aku adalah manusia yang paling jujur pernah aku jumpa. kadang kadang bila dia tegur aku memang tergores lah hati ni. memang rasa nak bergaduh. tengah emosi biasa lah. tapi bila fikir rasional, betulah apa yang dia cakap tu.

macam yang aku pernah baca, 'kita jangan hidup dalam expectation orang, sebab kita takkan mampu capai apa yang orang tu nak. tapi jangan jugak hiraukan terus segala nasihat yang orang berikan.'

balik pada diri sendiri lah. kena pandai pilih. kena pandai fikir. kena pandai beza.
mana satu orang yang nak menjatuhkan kita, dan mana satu orang yang nak bantu kita.
jangan lihat pada orang tu, tapi lihat pada apa yang nak dia sampaikan.
selagi benda yang dia cakap tu memang untuk kebaikan, maka ikutlah. kalau tak, tinggal kan.


paling senang sebenarnya, ikut Dia.
dan nak paling senang pujuk diri sebenarnya, berbalik pada Dia.


ayat memujuk aku bila aku sakit, surah az-zumar ayat 53. 

Comments

Popular posts from this blog

[170]

[74]