[278]

sepanjang minggu ini, 
yang telihat di sekitar aku, 
adalah hati hati yang penuh kebencian. 

manusia yang membenci manusia lain. 

-- benci. 
-- tidak suka. 
-- tidak puas hati. 

dah macam wabak. 
merebak kepada sesiapa sahaja. 

tahu lah aku, 
betapa hati hati kita telah tenat. 

sungguh lah, penyakit hati penyakit yang paling bahaya. 
macam mana kita rasa kan kita ni baik, hati kita dah bersih, 
tetapi tidak sebenarnya. 

bukan hanya sekali perlu dibersihkan. 
tetapi tiap detik. 

satu contoh. tentang aku. dahulu, aku pernah merasa melakukan street dakwah.
pada awal nya, sungguh memang niat Lillahi Taala. demi agama Nya. 
di pertengahan, timbul satu rasa dalam hati. 
 
"Ya Allah, bagus ni makin ramai yang mendengar"

saat itu, tahulah aku, bahawa aku sudah diserang penyakit hati. 

aku jadi suka. jadi suka dengan kejayaan diri sendiri yang berjaya menarik ramai untuk mendengar. 
tapi aku silap. mereka mendengar, tetapi tidak dapat memahami. 
kerana apa yang telah aku sampaikan bukan sudah niatnya Lillahi Taala. 
niat sudah berubah, menyampaikan kerana rasa seronok. 
menyampaikan untuk merasa puas. 

malam itu adalah malam pertama dan malam terakhir. 

* pause *

apa yang cuba aku kata kan adalah, 
betapa perlu berhati-hatinya kita dalam menjaga hati. 

ajar hati untuk jangan degil. 
ajar hati untuk jangan tanam benci. 
ajar hati untuk merasa cukup dengan apa yang kita ada. 
ajar hati untuk merasa bahagia. 

-------

sekarang, zaman aku ini sudah begini, 
aku mula khuatir tentang masa depan. 
tentang zaman adik aku. 
tentang zaman anak buah aku. 

tahu lah aku, 
betapa hati aku sedang tenat.



Comments

Popular posts from this blog

[170]

[74]