[296]



aku baru habis baca novel ni. ini novel ke enam Rin Ahmad. dan aku memang ada ke semua novel dia. jatuh cinta dengan penulisan Rin sejak novel pertama, Untuk Semua Dosaku.

Dua daripada enam novel Rin dah dijadikan drama, Bimbo dengan Arluna. Tapi macam biasa, aku lagi suka versi novel sebab bagi aku, drama tu, tak sampai maksudnya. aku tak tengok pun Arluna, sebab sejak aku tengok Bimbo, aku tak suka dengan cara pengolahan drama tu. ada sesuatu yang kurang.

tiga novel Rin sekarang memang dah jadi favourite aku sangat sangat. semua novel dia best sebab bagi pengajaran dan dalam setiap novel dia memang akan jumpa satu ilmu baru.

contoh, dalam Untuk Semua Dosaku. ada cerita pasal ideologi Hitler. ada cakap pasal betapa lari nya maksud bila kita baca "qul" sebagai "kul" dalam Surah Al-Ikhlas. Untuk Semua Dosaku memang paling banyak bagi pengajaran. betapa kental nya seorang Nur Lisa untuk membuang segala perkara tidak baik yang dia dah terbiasa buat dahulu, dan berubah untuk menjadi sesuatu yang lebih baik. Walaupun dia terpaksa tinggal kan orang yang paling dia sayang. Walaupun dia terpaksa lawan seorang diri, sebab orang lain sekeliling dia masih pandang diri dia yang lepas. dan bagaimana Syed Azri yang penuh ilmu di dada tapi tidak beramal. bagaimana Syed Azri jugak cuba menjadi yang terbaik.

Ah, Untuk Semua Dosaku memang novel yang menduduki rak paling atas dan carta tertinggi dalam hati aku.

dan kemudian, The Ex. The Ex adalah contoh yang paling kena dengan peribahasa "Jangan menilai buku dari kulitnya". The Ex menunjukkan betapa sangat perlu nya kita untuk memaksa diri. paksa diri buat benda baik dan tinggal kan sifat tak baik dulu dulu. dan apa definisi "baik" itu sendiri? The Ex cerita pasal berpura-pura itu perlu supaya lama lama benda yang kita pura-pura kan itu jadi sebati dalam diri. dan bila The Ex (masa lalu) tu datang menggangu kita balik, betapa susah nya nak lawan.

cukup kuat tak untuk lawan?

aku tak kenal siapa Rin Ahmad. tapi satu yang aku tahu, Rin, melalui penulisan nya, benar benar dah menyentuh hati dan pemikiran aku. moga Rin Ahmad sentiasa dalam perlindungan dan dirahmati Yang Maha Kuasa.

Comments

Popular posts from this blog

[170]

[74]