[116]

Gadis Kecil dengan Payung dan Se-orang Tua dengan Beca Tua


gadis kecil sunyi itu, jalan di satu lorong dalam hujan. lebat. payung di tangan tapi tidak dibuka. membagi percuma hujan basahi diri. tidak merasa risau sakit yang bakal timpa. untuk apa bila momen ini pun dia sudah merasa sakit?
lalu beca tua, dikayuh se-orang tua berbaju hujan. lusuh. kuning pudar. becanya bukan baju hujannya. melaung kuat se-orang tua melawan suara hujan memanggil gadis kecil sunyi. mahu ditumpangkan gadis bersama payung itu, walau nanti dia tahu tempat duduk beca nya bakal basah dan dia juga bakal penat untuk keringkan kembali. tapi itu, belakang cerita.

sunyi. cuma suara hujan yang menjadi latar. dan kadang kadang, guruh juga.


gadis kecil bersama payung nya terletak di sebelah, bersuara mengeluh.
"saya ini tidak ada apa apa pakcik. saya ini tidak hebat. bagaimana mahu jadi hebat seperti mereka mereka yang hebat itu ya pakcik?"

se-orang tua yang dipanggil pakcik itu, diam.
gadis kecil bersuara lagi. lebih keras. geram mungkin.
"saya mahu jadi hebat seperti mereka yang lain lain!"

se-orang tua berhenti dari kayuh beca tua. di hadapan se-buah kedai kopi.
se-orang budak laki-laki mata sepet, selekeh tapi comel, keluar dari kedai sambil tangan pegang satu rokok. masih baru.

"Ah Kit, bapak lo mana?". se-orang tua bersuara sambil terima rokok dari budak mata sepet, selekeh tapi comel.
"bapak pergi bandar". balas budak mata sepet. pelat pelat.


se-orang tua senyum sengih. nampak kedut kedut sikit tapi masih manis. rokok dicucuh api. sedut rokok dalam hujan. beca dikayuh kembali. hujan dah macam tak lebat sangat.

"kau mahu jadi hebat macam mereka buat apa, nak. kau tak perlu jadi hebat macam mereka. cukuplah kau jadi hebat macam diri kau."

"apa pakcik merepek ni.. saya ni tak ada hebat nya."

"hai anak, tak ada guna kau nak jadi hebat, tapi serupa macam yang lain lain. kau patutnya jadi hebat seperti kau. seadanya kau. lihat aku. kalau kau tanya aku kimia, aku tak tahu. aku tak hebat dalam kimia. tapi, cuba kau tanya kan aku nama setiap lorong di pekan ini, juga pekan sebelah sana, aku tahu. sebab aku hebat. anak, barangkali kau masih belum sedar. yang kau hebat juga. kau ada hebatnya. cuma mungkin, Tuhan belum mahu tunjuk pada kau yang kau hebat."

beca tua lusuh kuning pudar diberhentikan lagi.

"sekarang. turun engkau pergi ke sana. doa minta, diberkatkan hidup kau, kau kuat iman. doa minta kau jadi sabar, jangan riak. nanti kau akan jadi hebat." arah se-orang tua dengan senyum sikit. tapi manis.


gadis kecil kerut kerut dahi. tak lama. kemudian senyum juga. puas. turun dia dari beca pergi ke surau sana. payung dibiar tinggal di kerusi beca tua. gadis kecil tak perlu payung lagi. sebab hari dah tak hujan.

se-orang tua tidak berbaju hujan dengan beca tua nya pergi.
mahu tumpangkan yang lain.




# ini cerkon yang aku tulis masa umur berapa entah. ini cerkon aku yang paling aku suka. sebab... entah. aku pun tak tahu sebab apa. heh.



Comments

Popular posts from this blog

[170]

[74]