[117]

ok. aku tak tahu ini apa. tapi..

ha aku dah selesai baca 4 novel Syud buat. jalan cerita novel dia ringkas. maksud, memang cerita cerita tu selalu je terjadi dalam dunia sebenar. perkara perkara biasa yang terjadi pada orang biasa. dan aku bukan lah nak cerita pasal novel dia sangat. cuma apa aku nak bagitau, aku tak pernah rasa 'sedekat' ini dengan segala buku yang pernah aku baca. tapi 4 novel Syud tu dah berjaya buat aku rasa sangat 'dekat'.

ni novel yang 4 aku cakap kan


rasa tu hadir (ceh macam apa je...) sebab semua watak heroin dalam novel novel Syud ni, aku rasakan ada cebisan cebisan diri aku. diorang, watak watak tu macam pecahan diri aku, dibahagi empat, dan dibuat cerita. mula mula aku tak perasan benda ni. tapi lepas aku baca novel novel tu versi ulangan yang entah berapa kali dah (ye, aku memang suka baca buku sama banyak banyak kali sebab aku tak ada dan malas nak beli buku yang lain kalau aku tak nak, peratus tak nak beli lebih tinggi lah), aku mula rasa satu macam. umpamanya Syud tu sangat lah kenal dan faham aku. 


aku ada 'kepakaran' yang sama macam Aulia, yang boleh buang masalah keluar dari kepala. aku ada sifat yang macam Iman, yang terbiasa simpan semua benda sorang sorang. aku ada sikit sikit pemikiran Wardah. dan sikit sikit pemikiran dan rasa macam Lisa.

mula mula aku ingat ini semua cuma, aku yang terperasan sendiri. konon konon berangan nak jadi macam watak dalam novel dan jalan cerita hidup macam novel. tapi bila dah lama lama, aku perasan yang sememangnya itulah cebisan cebisan diri aku. sebab tu lah aku rasa 'dekat' sangat dengan novel novel ni semua sampai buatkan aku nak menangis sebab terharu. hahaha.

tapi dalam banyak banyak persamaan aku dengan watak watak tu semua, ada satu perbezaan yang sangat lah nampak. diorang tu suka makan asam pedas, tapi aku tak berapa minat. wahal aku asal Johor juga. haha


kalau aku terjumpa Syud dekat PWTC nanti, mungkin aku akan memberanikan diri cakap, hai dan terima kasih sambil sengih sengih sikit. tapi aku pasti benda tu tak akan terjadi sebab aku ni penakut.


# saja nak bagitau juga. beberapa kawan aku cakap diorang takut nak tegur aku masa sebelum jadi kawan sebab aku macam garang. padahal yang diorang tak tahu adalah, aku ini sangat lah pemalu, ok penakut sebenarnya nak tegur orang lain. hehe.

Comments

Popular posts from this blog

[170]

[74]