[106]

assalamualaikum. hee~~
lama nya gila lah tak menulis. selalu je ada rasa rindu nak menulis macam dulu dulu. tapi selalu lah juga tak kesampaiaan. sebenarnya, skill menulis macam dulu dulu tu dah hilang. pergi mana entah dia pun tak tau. ok dah.

alhamdulillah. dalam masa yang sepi tanpa menulis kat sini, dah banyak dah belajar. insyaAllah lekat lah sampai mati ilmu tu. lekat lekat juga, amal pun kena juga ye dak. hehe. ada benda nak cerita tapi macam tak boleh nak cakap. mungkin sebab tak tahu nak susun ayat yang macam mana kut. ouh aku memang ada masalah susun ayat dari dulu samapi sekarang. heh.

dan ok lagi. last hari tu tulis pasal hati kosong-jiwa tiada-hapus rasa, kan? yep, memang tu pun aku rasa. rasa macam jasad ada tapi dalam semua dah lesap. masa hari tu lah. sekarang Alhamdulillah dah normal balik kut. hahaha. Alhamdulillah juga, Allah bantu. bantu hantarkan sahabat sahabat yang baik. jaga aku ingat kan selalu tentang apa apa yang terlupa. ya, kita manusia memang selalu terlupa kan. masa kosong tu, Allah sedarkan, Allah ketuk hati dan seru, 'jalan dah ada, bila nak mula melangkah?'. maksud, melangkah ke arah Dia. insyaAllah semoga terus kuat.

aku bukan nya orang yang boleh melakukan perubahan secara drastik. tak boleh. sebab nanti aku rasa bosan atau aku akan rasa sangat terkejut. jadi tak boleh. aku orang nya yang suka situasi yang tenang tak kelam kabut. ada baik dan buruk nya, aku tahu. tapi itu aku. aku hendak berubah. kenapa kata hendak? sebab aku yakin, aku belum berubah sepenuhnya lagi. aku perlahan lahan melangkah. nasib aku mungkin baik. sebab aku dikelilingi dengan ramai orang yang turut sama sama berubah. bekas kawan sekolah, kawan universiti. Alhamdulillah. diaorang semua nya yang mengingatkan aku. mengingatkan kat sini bukan maksud macam nasihat menasihati. tak. tapi dengan perwatakan diorang sendiri. bila kau tengok diorang dah lain, dah berubah ke arah jalan Allah. lebih dekat kepada Allah. aku jadi macam,' ah! aku nak juga jadi macam korang.' nak juga rasa bahagia macam diorang semua. serius kut dengan tengok keadaan diorang yang sekarang ni je dah rasa bahagia, apa kan pulak kalau kat tempat diorang kan.

aku suka tengok orang. aku jadi tenang sendiri tengok masing masing dah berubah. nak kata diorang dulu jahat tak lah. tapi mungkin cuma, pergaulan lah agak tak jaga kan. dan sekarang ni bila masing masing dah besar, yang seorang tu dah belajar nak tutup aurat dengan sepenuhnya, maksud pakai baju longgar tudung labuh, aku rasa selamat sangat. aku yang rasa selamat. ini kan pula dia. aku macam, 'mus, dia dah buat, kau bila lagi? nak tunggu Allah seru nyawa kau ke?'.

ya, kita ada sebab sendiri untuk berubah, boleh jadi kerana orang yang dicintai. boleh jadi macam aku, lihat oarang lain. sebab wasiat atau apa apa saja lah. dan mungkin orang akan cakap. "eleh kalau berubah tapi tak ikhlas sebab Allah baik tak payah berubah". ouh aku paling tak suka orang cakap macam tu. bagi aku, kadang kadang kita perlukan keadaan yang memaksa kita untuk wujudkan ikhlas itu sendiri. ok, mungkin pada awal nya, dia tu berubah sebab makwe ke pakwe dia suruh. tak apa. asalkan dia ada hati untuk berubah. dia ada hati untuk jadi yang terbaik. dan dalam tempoh berubah tu, tempoh belajar tu lah akan hadir nya ikhlas tu sendiri. sebab kita belajar. sebab kita cuba dalami ilmu. sebab kita bila makin belajar, makin tak tahu. dan lama lama, insyaAllah, di buka kan pintu hati, biar nampak biar jelas yang segala perubahan yang kita lakukan tu untuk diri kita sendiri. bukan untuk siapa siapa dah. tapi untuk Allah.

dan aku yakin. dalam setip diri manusia dalam sepanjang masa dia dah bernafas, akan terdetik mungkin dalam sesaat, yang dia inginkan perubahan. cuma ada nya kita buat tak tahu je benda tu, adanya kita terus cuba bangun untuk berubah. macam ada aku terbaca satu ayat ni, 'esok memang ada untuk kita, tapi kita belum pasti ada untuk esok'. selagi ada masa, lakukan sesuatu untuk hidup kau. bukan di dunia tapi akhirat. jangan duk nak tunggu datang orang tolong bantu pimpin tangan kau ke arah jalan benar. kau cuba sendiri. kau pimpin sendiri hati kau ke arah jalan betul. apa guna pun kalau ada orang pimpin tapi hati kau tak nak. aku belum baik. belum baik dari pandangan manusia, apatah lagi dari pandangan Allah. ini pun cuma nak mengingatkan diri sendiri.

dan untuk kawan kawan yang aku tengok kau orang tanpa kau orang sedar, terima kasih. sebab dah banyak sangat bantu aku. semoga aku mampu capai kebahagiaan macam kau orang :)

Comments

Popular posts from this blog

[170]

[74]