[158]

hari ini baru aku faham.

kenapa akak manis yang aku kenal tak sampai sebulan, yang aku baru main sms dengan beliau dua kali, itu pun atas urusan bisnes, yang pada message nya kali ketiga bertanyakan "iman hari ini apa kabar?"

masa baca mesej akak tu, aku jadi kaku.
jadi kalut, 'ah! macam mana nak balas ni?'
aku taip aku padam. aku taip aku padam.
alih alih aku jujur, aku cakap aku tengah teruk.

dan akak tu tak pernah lupa nak tanya tentang iman aku macam mana bila kami saling main sms.
dan aku jadi suka tentang itu.


hari ini baru aku nampak, apa penting nya persoalan tu pada diri sendiri.
bila tiap malam sebelum tidur atau bila bila masa yang terluang,
bertanya pada diri sendiri, 'iman aku macam mana hari ini?'
buat kita sedar mana silap kita hari tu.
dan kalau kita tanya tu, kita tak jumpa silap dosa kita,
dia ajar pula kita supaya jangan rasa riak.



benarlah. iman kita ada turun naiknya.

Comments

Popular posts from this blog

[170]

[74]