[185]

assalamualaikum awak awak :)

hari ini saya nak bercakap cakap tentang buku. padahal bukan hari ni, dah lama dah, siap buat reminder lagi nak tulis pasal entri berbuku. ok, apa ke benda nye dah ni. dan kenapa nak bersaya awak pulak ni? adoyai! 


baik. kembali ke asal. ehem. rata-rata orang kalau cakap pasal novel dari seberang mesti kebanyakan nya novel nukilan Andrea Hirata atau tak pun Habiburrahman El-Syirazi (aku siap gugel nak eja nama dia ni haa). tapi aku tak pernahnya lah nak terbaca novel mereka mereka walau pun aku tengok je Laskar Pelangi tu, Ketika Cinta Bertasbih tu. dan memang best lah ceritanya. entah nanti nanti lah aku rajin aku pergi beli.


okay. pernah dengar tak nama Tere-Liye? hah hah hah, aku suka dia. sangat. 

hah ni lah novel yang aku nak cakap kan tadi. hehe
perlu dinyatakan di sini yang sebenarnya aku tak pandai pun nak buat review pasal buku. heh. 

Bidadari Bidadari Syurga berkisah kan tentang pergorbanan seorang kakak buat adik adik nya, yang sebenarnya bukan adik adik nya pun. mungkin orang akan cakap, alah macam cerita biasa biasa. balek balek pengorbanan. habis tu yang balek balek cerita kahwin paksa tu tak pertikai pulak, huh? eh, tetiba je nak emo kejap. ya, mungkin novel ni sama aje dengan cerita cerita pasal pengorbanan yang lain. tapi, sebab Tere-Liye yang tulis, dia jadi... lain. 

ayat ayat dalam novel ni, memang ayat biasa. bukan nya ayat bombastik atau puitis sangat atau apa. ayat ayat biasa. tapi disusun atur menjadi sesuatu yang macam, luar biasa. ya, Tere-Liye bijak menarik aku untuk terus baca dan baca dengan cerita dia. dalam jenaka nya, ada nasihat. dalam syahdu nya, ada kegirangan. 

novel ini ajarkan aku cinta. sungguh.

---------------
sebelum ni, aku pernah cakap pasal novel dia yang lain [klik sini]. kalau aku sarankan yang kawan perempuan aku untuk baca Bidadari Bidadari Syurga, kawan lelaki aku akan saran kan yang Rembulan Tenggelam di Wajah Mu. alah padahal dua dua pun boleh je sesiapa nak baca. dan aku pun bukan nya ada kawan lelaki pun nak saran sarankan sebenarnya. haha. aku baru ada dua je novel Tere-Liye ni. dan ya, misi aku nak kumpul semua novel novel dia. pesta buku nanti aku akan pergi serang PTS. tu pun kalau duit mencukupi. hehe. dan sini, kalau nak jenguk fesbuk nya Tere-Liye. sungguh bahasanya indah. 

ouh lupa, Bidadari bidadari Syurga ni baru aje difilemkan di Indonesia sana 6 Disember lepas :)




Dengarlah khabar bahagia ini. 
       Wahai, wanita-wanita yang hingga usia tiga puluh, empat puluh, atau lebih daripada itu, tapi belum juga menikah (mungkin kerana kekurangan fizikal, tidak ada kesempatan, atau tidak pernah 'terpilih' di dunia yang amat keterlaluan mencintai harta dan penampilan wajah). Yakinlah, wanita-wanita solehah yang sendiri, namun tetap mengisi hidupnya dengan indah, bersedekah dan berkongsi, berbuat baik, dan bersyukur. Kelak di hari akhir sungguh akan menjadi bidadari-bidadari Syurga. Dan khabar baik itu pastilah benar, bidadari Syurga parasnya cantik luar biasa. 
- Bidadari Bidadari Syurga


Comments

Popular posts from this blog

[170]

[74]