[223]

aku selalu sentuh tentang peluang. dan pilihan. dalam buku aku (?) pun, aku ada sentuh tentang dua benda ni. cari peluang. jumpa pilihan. kata buku aku.

tapi aku terlupa sesuatu. sehingga semalam. aku terlupa yang kita, manusia adalah antara makhluk yang sering tak sedar. tak sedar tentang keadaan sekeliling kita. macam peluang peluang yang terbagi juga. kita sering tak perasan dengan peluang yang dah Dia berikan. yang untuk sedar akan peluang itu  cuma lah dengan kehendak Dia.

cuma dengan izin Dia, kita dapat cari peluang.
cuma dengan petunjuk Dia, kita dapat jumpa pilihan.

aku terlupa tentang itu.

sama macam hidayah dari Allah. tak semua orang dapat hidayahNya. tak semua. sebab atas kehendak Dia. semua atas kuasa Dia. ada orang dah berkurun dalam gelap, baru jumpa cahaya. ada yang mudah mudah saja dapat, tapi diabaikan pula.

jadi, apa yang kita boleh buat?


doa. doa biar kita ini menjadi insan terpilih. hamba yang terpilih untuk menggenggam hidayah dari Dia. terpilih untuk sedar akan peluang peluang dan tak tunggu lama untuk ambil dan buat pilihan. doa dengan hati yang tak lalai.

sungguh Allah tahu sikap sifat manusia. sebab Dia yang ciptakan kita. Allah tahu kita memang akan jadi sering terlupa. terlalai. sering terlepas peluang peluang berharga. sebab itu bukan sekali dua saja Dia hadiahkan peluang untuk kita. setiap detik kita buka kan mata dari tidur kita, itulah peluang kita sebenarnya. Allah Maha Tahu.



semoga, untuk peluang berada dalam tahun baharu ini, kita ambil dan guna sebaik baik nya. semoga, kita sentiasa berada dalam rahmat dan redha Dia. lebih dekat dan lebih cinta pada Dia.

insyaAllah :)

Salam Maal Hijrah 1435

Comments

Popular posts from this blog

[170]

[74]