[242]

rooftop rant. bicara bumbung.

aku percaya semua orang nak ada somebody someone. seseorang yang kita rasa sangat selesa. untuk meluah rasa, melawan bicara. seseorang yang kita mahu kan dia itu benar benar faham kita, boleh baca kita walau dengan reaksi muka tanpa suara.

dan seseorang itu boleh jadi sesiapa saja.

tak semestinya kena couple. tak perlu pun kena berabang-adik-angkat. macam Trisy dengan Jade. tak ada nama atas hubungan dorang. tapi ya, tetap salah. bab ikhtilat tu. tak semestinya seseorang tu kena berlainan jantina. tak semestinya.

seseorang tu boleh jadi yang paling dekat, famili sendiri. tapi kalau cerita hidup macam Trisy ni, memang tak dapat nak apply lah kan benda ni. jujur kalau aku pun, entah, aku segan kut bercerita dengan kakak atau mak aku. tak semua benda boleh kongsi sama. aku pun tak tahu kenapa padahal famili kita lah yang patutnya lebih tahu luar dalam kita berbanding mana mana strangers, kan?


kita tahu kita ada Tuhan. yang bila bila masa saja Dia mendengar kita. yang bila bila saja kita boleh luah apa kita nak. lagi mudah sebenarnya. sebab Dia akan terima segala. Dia Maha Tahu.

tapi masih. atas nama nya manusia, merasa untuk ada seseorang itu lumrah. tambah, kalau kisah hidup macam Trisy ni. sebelum sebelum ni, bila baca rooftop rant, memang aku rasa drama sangat hidup Trisy ni. macam betul ada ke orang macam ni? yang raya pun famili tak berjumpa duduk sekali?

ada. aku dah 'jumpa'.

apa yang Trisy rasa tentang orang yang tak kenal dia -bila tahu diri lampau dia, orang yang akan judge dia dari masa lampau dia, orang macam tu wujud. aku antara nya. orang macam aku yang tak ada kat tempat Trisy, aku rasa memang akan cepat menjatuhkan pandangan serong. macam mana nak cakap ea? tapi itulah. kemudiannya baru sedar, yang hidup ini ada macam macam cerita dan kita tak boleh nak melabel orang sesuka hati. kita tak ada dekat tempat orang tu. kalau kita pernah rasa pun apa yang dia rasa, tetap rasa masing masing tak sama. kan?

dan aku cemburu. dengan orang jenis macam Jade, yang dalam novel tu. orang macam Hlovate atau macam Wani Ardy, in real life. yang ada talent untuk sentuh hati orang lain. yang inspiring. yang boleh buat orang lebih tahu makna hidup. yang boleh ubah fikiran orang. aku cemburu tambah kagum.



sekali lagi. ada banyak perkara dalam hidup yang ajar kita untuk syukur atas nikmat Dia.
segala puji hanya bagi Allah, Maha Suci Allah.

Comments

Popular posts from this blog

[170]

[74]