[253]

manja dan mengada-ngada, pengamatan aku, benda dua ni berbeza. contoh, mengada-ngada macam anak buah aku yang suka buat muka mengada-ngada, kejap nak minta dukung kejap tak nak haha. manja, contoh bila mak ayah duk manja kan lah anak dia tu sampai anak dia tak pandai buat satu apa kerja pun sendiri walau umur dah layak amik lesen motor.

benda manja ni benda paling serius. sebab kalau benda mengada-ngada ni, macam contoh tadi aku bagi, kalau kita tak layankan, dia pun tahu penat. aku selalu buat kat anak buah aku hahaha. jadi tak berapa nak serius sangat berbanding manja tu.

dan bagi pengamatan aku lagi, benda manja ni boleh dikurangkan bila adanya keadaan yang memaksa. anak yang manja tadi mungkin boleh dikurangkan kemanjaan dia tu, bila mak ayah sendiri yang paksa diri mereka untuk paksa anak diaorang masuk sekolah asrama penuh. mungkin. tapi key point nya adalah paksa.

------------

hati aku manja. 
dan ada sedikit ego.

maka Ya Allah, 
Kau paksa lah aku. 
pasak kan aku pada keadaan yang memaksa.

memaksa hati aku untuk sentiasa ingat Kau. 
memaksa jiwa aku untuk tambah cinta pada Kau.  

kerana sungguh, aku dah tak tahan dengan hati aku yang manja ini.




keikhlasan wujud daripada keterpaksaan. - unknown

Comments

Popular posts from this blog

[170]

[74]