[258]

setiap kita ada tempoh masing masing. dan tempoh antara kita tak sama. tempoh kau gembira mungkin lagi panjang dari tempoh aku gembira. tempoh dia sedih mungkin kurang sikit dari tempoh kau sedih.

tapi, macam mana nak rasa nikmat dalam dua dua benda ni?
sebab dua dua benda ni ujian Dia. apa yang Dia beri adalah nikmat.

bagaimana nak merasai nikmat dalam musibah?


--sabar. syukur.

sabar, pada fikiran aku, sabar ni perkara yang tak ada had. bila kau kata, "ah aku dah penat! sabar aku pun ada had jugak.", ini bukan sabar. bila dah penat, sabar lagi. sabar sampai mati. ramai orang salah anggap sabar tu dengan tak buat apa apa perkara. do nothing. sabar menunggu tanpa apa apa perancangan, itu bukan sabar.

sabar, bila kita dah buat habis daya, tapi tetap tak dapat.

sabar dalam usaha.
sabar dalam doa.
sabar dalam berserah.
sabar dalam solat.

memang. senang cakap dari buat. kan?


aku tak suka nak bandingkan kita dengan Nabi. sebab Nabi bukan tandingan kita.
Nabi patut kita ikuti, kita contohi. sabarnya Nabi dahulu kesannya sampai ke kiamat.

kalau kita sabar sekarang, kesannya sampai kita mati. sabar sampai mati.
orang sabar Allah sayang. sebab kesan dia besar.


senang cakap dari buat. kan?




demi memohon sabar itu sendiri. perlunya sabar.

Comments

Popular posts from this blog

[74]

[170]