[225]

as you grow older, you will discover that you have two hands; 
one for helping yourself, the other for helping others.
- Audrey Hepburn



sepatutnya, semua orang macam tu lah kan.
membantu membangunkan. bukan membantu menjatuhkan.

tapi adat manusia, lebih sibuk menghukum atau lebih tepat, sibuk melabelkan orang sebelum tahu cerita sebenar. lebih sibuk bercakap belakang daripada memanjangkan tangan mencapai membantu. oh sebelum lupa, aku nak bagitahu. benda ini tuju nya ke aku dulu. macam lecturer aku cakap, " mulut orang yang menasihati, lebih dekat dengan telinganya sendiri banding dengan telinga orang yang dinasihat ". dan ya, ini lebih kepada teguran buat aku sendiri terlebih dahulu.


aku selalu ngelat.
ngelat untuk betul betul tolong orang lain.
sebab bagi aku, kalau diri sendiri pun tak tertolong, macam mana nak tolong orang. kan?

aku lupa aku ada dua tangan.
aku tamak yang sampaikan dua dua tangan aku nak guna untuk aku seorang.
padahal tangan ni pun Allah yang kasi pinjam. semuanya pun Allah yang kasi pinjam.

satu untuk kau. satu untuk orang lain.
bukannya dua dua untuk orang lain.
jangan jadi kedekut.

buat baik, balasnya baik.
lambat cepat, urusan Dia.
baiknya tak dapat ke diri sendiri,
dapat ke mak ayah. dapat ke anak nantinya.

jangan duk berkira.
jangan sibuk pertikai.

tapi sibuk sibuk lah tanya kat diri sendiri,
apa je yang aku dah buat untuk tolong orang?



Wahai orang orang yang beriman! 
Jika kamu menolong agama Allah, niscaya Dia akan
 menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu.
[Muhammad: 7]



dan sungguh. apa je yang aku dah tolong selama aku hidup ni? 


Comments

Popular posts from this blog

[170]

[74]