[227]

sempurna tujuh hari.
tujuh hari yang Tuhan ajarkan aku tentang hidup.

bukan hidup aku.
hidup orang orang lain.
orang orang yang aku tak pernah kenal siapa.

tiga orang perempuan sebenarnya.


entahlah.
Tuhan memang selalu baik dengan aku.
seperti yang selalu jugak aku cakapkan,
yang betapa mudahnya Dia turunkan setiap jawapan pada soalan soalan aku,
seperti itulah jugak mudahnya Dia ajarkan aku tentang hidup.

jujur. sebelum sebelum ini bilamana terbaca kisah kisah perit anak anak kecil yang dizalimi,
tak pernahnya rasa syukur itu hadir kerana aku diberikan hidup lebih indah. rasa kasihan ya ada.

tapi semenjak seminggu ini, aku tahu.
aku tahu yang aku dah rugi sembilan belas tahun.

rugi kerana hidup tanpa rasa syukur.
maksud aku syukur yang sungguh sungguh.
yang bukan hanya terlafaz di mulut.

apa lagi yang aku mahukan bilamana Tuhan telah beri banyak?

tak perlu pergi jauh sebenarnya.
rasa hela nafas yang dihembus saja,
sudah cukup untuk kita benar benar rasa syukur.


hidup mereka bertiga, buat aku sedar.
hidup aku ni dah cukup baik dah.
dah cukup, cukup.



segala puji hanya bagi Mu, Maha Suci Allah.

Comments

Popular posts from this blog

[170]

[74]